Sådan skaber du orden på dit kontor

Mange mennesker har det med at have rod på deres kontor, og det skyldes jo blandt andet, at det er sted, hvor man arbejder. Hvis du tit er frustreret over, at der er meget rod på dit kontor, er det vigtigt, at du gør noget ved det.

I sidste ende betyder det meget for det arbejde, du laver på kontoret. Særligt hvis du tilbringer mange timer om dagen på kontoret, kan rod og uorden have en negativ effekt på dit generelle humør, overblik og velbefindende.

Dog er det ikke altid nemt at holde orden på kontoret, særligt ikke, hvis du har mange ting at holde styr på.

Men der er nogle trin, di kan følge, for at gøre det nemmere for dig at holde orden på kontoret.

Udnyt pladsen

Det første trin er at udnytte pladsen på kontoret bedst muligt. Prøv at have tingene liggende i organiserede kasser og æsker. Hæng hylder, så du også udnytter vægpladsen til at opbevare papirer og andre vigtige kontorartikler.

Det er meget vigtigt at have ordentligt kontorinventar, for at der er orden på kontoret. Gør generelt brug af hylder og skuffer, så du kan gemme ting væk, når de ikke er i brug.

Skab et system

Det andet trin er at have et fast system for, hvordan tingene er i orden. Det vil gøre dit arbejde nemmere. Lav eksempelvis en kurv til vigtige papirer og en til de papirer, der skal sorteres. Så ved du altid, hvor dine vigtigste papirer er, og du undgår at skulle lede efter dem.

Sæt 10 minutter af hver dag

Det sidste trin er at lave en daglig rutine for at holde orden. Dediker 10 minutter om dagen til at rydde op på dit kontor, så der er orden til næste dag.